BTW wizard ✨ Flexibele documentcreatie met automatische BTW en verbeterde QR-codefunctionaliteiten

HAPPY NEW YEAR!

Een overzicht van de nieuwe features van update 2024.1

Happy New Year! Terwijl we samen het nieuwe jaar induiken, willen we jou een heleboel succes, vreugde en knallende kansen wensen. Moge 2024 een jaar vol nieuwe opportuniteiten en positieve vibes zijn voor jou, jouw familie en je zaak!

Welkom bij onze eerste update van het jaar! Hier delen we niet alleen de laatste nieuwtjes en verbeteringen rond onze software, maar willen we jou nogmaals hartelijk bedanken voor jouw blijvende trouw aan onze tool. Samen streven we naar een jaar vol groei en innovatie, waarin flexibele documentcreatie je ondersteunt bij het moeiteloos aanmaken van documenten en waar je kunt rekenen op geavanceerde BTW- en verbeterde QR-codefunctionaliteiten.
Laten we samen op weg gaan naar een succesvolle en vernieuwende periode!

Benieuwd naar onze laatste nieuwe features?

Schrijf je hier in voor het gratis webinar op 23/1 en laat je inspireren – founder Wim aan het woord

webinar software update eenvoudigfactureren 23/1

In deze editie:
Meer flexibiliteit bij factuuritems

Als onderdeel van onze voortdurende inspanningen om EenvoudigFactureren zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, werd ook het toevoegen van factuuritems onder handen genomen met meer flexibiliteit en nieuwe opties. Een overzicht:

Automatisch nieuwe factuurlijn

Een nieuwe lege factuurlijn wordt nu telkens automatisch voor je klaargezet. Het is dus niet meer nodig om de toevoegen knop te gebruiken. Hierdoor verloopt het factureringsproces nog soepeler.

Verslepen van factuurlijnen

Geen gedoe meer met de factuurindeling! Met onze nieuwste update kan je factuurlijnen moeiteloos verslepen en neerzetten naar de gewenste positie. Gebruik de 6 bolletjes naast de omschrijving om de volgorde van items aan te passen.

Navigeren met pijltjestoetsen

Werk nog sneller met de mogelijkheid om tussen velden te navigeren door eenvoudigweg de Ctrl-toets in te drukken in combinatie met de pijltjestoetsen. Verbeter de gegevensinvoer en navigeer moeiteloos zonder de muis te gebruiken.

Subtotaal toevoegen

Voeg eenvoudig een subtotaal toe aan de facturen met onze nieuwe subtotaal functie. Hiermee kan de factuur worden ingedeeld in duidelijke onderdelen waardoor de factuur inzichtelijker wordt.

Nieuwe pagina beginnen

Je kunt nu gemakkelijk een nieuwe pagina starten. Dit is vooral handig bij uitgebreide facturen. Begin een frisse pagina met slechts één klik en behoud een overzichtelijke en georganiseerde structuur op de factuur.

Informatieve lijn rechtstreeks toevoegen

Een lijn met enkel tekst, de zogenaamde informatieve lijn, kan nu rechtstreeks worden toegevoegd aan de factuur.

Toeslag toevoegen

Via de bestaande ‘Korting toevoegen’ optie kan nu ook vlot een toeslag worden toegevoegd door een negatief percentage mee te geven.


BTW-optimalisaties

Welk BTW-tarief automatisch wordt toegepast voor je klanten kan je nu zelf instellen via de instellingen. Navigeer bij de instellingen naar de nieuwe tab “BTW”. Hier heb je de flexibiliteit om verschillende BTW-tarieven in te stellen voor particuliere en professionele klanten, evenals voor binnenlandse en buitenlandse klanten. Pas de instellingen aan naar jouw specifieke behoeften en zorg ervoor dat het BTW-beleid naadloos aansluit op jouw bedrijfsactiviteiten.

Heb je een webshop en verkoop je aan buitenlandse klanten? Dan gebruik je misschien wel OSS (One Stop Shop), een btw-regeling in de Europese Unie waarmee bedrijven hun btw-verplichtingen voor transacties met consumenten in andere EU-landen op een centrale wijze kunnen regelen.

De ondersteuning voor OSS is geoptimaliseerd. Je kunt nu automatisch OSS toepassen voor je buitenlandse klanten (instelbaar via de instellingen). Bovendien wordt OSS nu correct ingeboekt bij verzending van de factuur naar je boekhouding.

QR-codes: slim en sneller toegang verlenen en betaald worden

Wist je dat je met QR-codes ervoor kunt zorgen dat jouw factuur sneller betaald wordt en het voor de klant eenvoudiger is om te betalen?

Met POM en Payconiq kon je al een QR-code plaatsen, nu hebben wij deze mogelijkheid ook beschikbaar gemaakt via Mollie. Of maak je nog niet gebruik van een betaaloplossing, dan kan je nu ook zonder meerkost gebruik maken van de EPC QR-code met betaalinstructies voor de bankapp.

Bovendien krijg je nu heel wat meer flexibiliteit bij het gebruik van QR-codes. Zo kan je verschillende QR-codes door elkaar gebruiken en kan je de positie zelf instellen. Via de layout-editor kies je welke QR-code wordt gebruikt en op welke positie deze komt te staan.

Maak je gebruik van POM? Dan worden je facturen nu ook automatisch afgeleverd in de Payconiq app van je klant. EenvoudigFactureren is één van de eerste platformen dat deze nieuwe functionaliteit in Payconiq, i.s.m. POM, kan aanbieden aan hun gebruikers. Zo kan je factuur nog vlotter worden betaald. Bovendien kan deze nieuwe aanleverwijze in 2024 nog zonder meerkost worden gebruikt.

Gebruik je Mollie? Dan kan je nu dus niet enkel een QR-code plaatsen op je factuur maar ook van de betaallink (variabele %payment-link%) kan nu de tekst worden aangepast.

Domiciliëringen via Mollie was reeds mogelijk en werd verbeterd. Net zoals bij een gewone betaling kan je nu een QR-code plaatsen waar je klant de optie krijgt om te betalen en optioneel toekomstige betaling via domiciliëring te laten verlopen.

Factuur toevoegen als link 

Door gebruik te maken van de nieuwe variabele %document-link% plaats je een link in de e-mail waar je klant de factuur kan downloaden. De factuur wordt dan niet langer toegevoegd als bijlage.
Wanneer jouw klant de factuur downloadt, kun je dit terugvinden als status in de tijdlijn onderaan de factuur. Zo ben je zeker dat je klant de factuur heeft ontvangen.

Aanmelden met je Microsoft account

Inloggen op jouw account wordt nu nog eenvoudiger en efficiënter dankzij een nieuwe aanmeldoptie met je Microsoft-account. Deze versie vervangt de huidige Office365 optie, die op termijn zal worden uitgefaseerd. Met deze vernieuwde versie is automatisch aanmelden beschikbaar voor alle Microsoft-accounts, waardoor aanmelden nog eenvoudiger wordt.

Variabelen in layout-editor

Dankzij variabelen kan je teksten automatisch aanpassen bij het creëren van een factuur, offerte, of ander document, evenals tijdens het verzenden van het document via e-mail. Variabelen zijn nu ook beschikbaar in de layout-editor en kan je dus toepassen in de tekstvelden van de layout.


PEPPOL

Wist je dat het vanaf 2026 verplicht wordt om facturen naar bedrijven te verzenden via PEPPOL?

De ministerraad heeft beslist dat alle facturen tussen Belgische bedrijven vanaf 1/1/2026 verplicht via PEPPOL moeten worden verzonden. Gelukkig zit je met EenvoudigFactureren reeds goed en kunnen je facturen al via PEPPOL worden verzonden.

We zijn hard aan het werk om de PEPPOL ondersteuning in EenvoudigFactureren nog te verbeteren en ook aankoopfacturen ontvangen via PEPPOL zal in de toekomst via onze tool mogelijk worden. Zo zal je volledig in orde zijn met de aankomende verplichting !

Ter voorbereiding op deze invoering werden reeds enkele nieuwe opties aan PEPPOL toegevoegd. Activatie van PEPPOL is nu wel niet meer mogelijk tijdens de evaluatieperiode voor nieuwe gebruikers.

Wat is er nieuw? Ontdek het hieronder:

Bijlages toevoegen

Verzend je een factuur via e-mail dan was het reeds mogelijk om bijlages toe te voegen. Ook bij verzending via PEPPOL is dit nu mogelijk.

Inkoopordernummer (PO)

Verzend je via PEPPOL een factuur naar de overheid dan moet je steeds verplicht een inkoopordernummer ingeven. Zo niet, dan zal je factuur niet kunnen worden verwerkt. Het inkoopordernummer kan je ingeven tijdens verzending of indien niet opgegeven zal nu ook de referentie van je factuur als inkoopordernummer worden gebruikt. In de tijdlijn van je factuur vind je het gebruikte inkoopordernummer terug.

Facturatieperiode

Bovenop de factuurdatum is het ook mogelijk om een facturatieperiode te gebruiken. Zo kunnen inkomsten die over meerdere perioden zijn verdeeld correct worden gefactureerd. Deze facturatieperiode kan nu via PEPPOL worden doorgegeven aan je klant.

Om deze facturatieperiode op te geven kan je 2 extra velden ‘Vanaf’ en ‘Tot en met’ toevoegen aan je facturen. In deze velden geef je de begin- en einddatum van de facturatieperiode op.
Via ‘Instellingen’ > ‘Extra velden’ kan je deze extra velden toevoegen. Zorg ervoor dat de ‘Invulling’ correct wordt ingesteld.


En.. Ten slotte…
EenvoudigFactureren in de pers
“Gebruiksgemak zit in ons DNA”

EenvoudigFactureren in de pers

Wim, Kiki en Jill wensen jou een schitterend 2024!

EenvoudigFactureren? Da’s met plezier facturen beheren!🦊

Heb je nog vragen of suggesties? Contacteer ons gerust via support@eenvoudigfactureren.be

NIEUW! PROJECTBEHEER & TIJDSREGISTRATIE – Factureer nu ook in het Frans 😉

OCTOBER UNBOXED

Een overzicht van de nieuwe features van update 2023.2

Oktober: maand van pompoenen en spannende softwareverbeteringen

Na een kwakkelzomer en een voorsmaakje van een indian summer, zorgt oktober voor weer wat oplaaiing. Met veel enthousiasme presenteren wij onze vernieuwde software!
Ontdek een scala aan krachtige tools die je ‘Projecten’ naar een hoger niveau tillen, waardoor je meer precisie en efficiëntie dan ooit tevoren kunt bereiken. ‘Time is money’?! Met slechts één klik hou je nu nauwkeurig uren bij via ‘Tijdsregistratie’. Voor onze Franstalige gebruikers hebben we speciale aandacht besteed aan een verbeterde gebruikerservaring, met een volledig vertaalde Franse interface die het mogelijk maakt om in je eigen moedertaal te werken.

Tenslotte willen we je ook hartelijk bedanken voor je voortdurende steun, terwijl we blijven groeien en innoveren om aan jouw behoeften te voldoen.

EenvoudigFactureren? Da’s met plezier facturen beheren!🦊

Benieuwd naar onze laatste nieuwe features?

Schrijf je hier in voor het gratis webinar op 17/10 en laat je inspireren – founder & ontwikkelaar Wim aan het woord


NIEUWE MODULE

PROJECTEN MET TIJDSREGISTRATIE


Goed nieuws voor wie wil werken met projectbeheer en tijdsregistratie


Projecten beheren, taken en activiteiten toevoegen en nauwgezet de tijd die aan deze activiteiten wordt besteed bijhouden? Hiervoor hoef je niet elders te gaan zoeken want… Dat kan vanaf nu via onze eigen nieuwe module Projecten. Maak een project aan, voeg tijdsregistratie en taken toe en bekijk eenvoudig de voortgang van jouw project.


EENVOUDIG FACTUREN MAKEN IN HET FRANS?

Wist je al dat onze tool ook beschikbaar is in het Frans en Engels? Ontdek en ervaar het zelf op onze zustersite SimplyBooks


We begrijpen dat je als boekhouder niet steeds voldoende tijd hebt en misschien ben je door al die drukte vergeten om up-to-date te blijven met onze laatste ontwikkelingen. In dit webinar frissen we jouw geheugen op en bespreken we alle nieuwe functies van het afgelopen jaar. Ook beantwoorden we vragen over specifieke onderwerpen zoals bankkoppelingen, het boekhoudersportaal en betalingsregistratie.
Mis het niet!

Schrijf je hier in voor het gratis webinar


NIEUWE FEATURES

ARTIKELPRIJZEN PER KLANT

Artikelen kreeg een fikse uitbreiding.
Werk je met artikelen, dan kan je nu ook per klant of per groep klanten een aangepaste prijs ingeven. Wil je werken met een klantengroep? Voeg deze dan toe via Instellingen > Geavanceerd > Extra velden.
Als extra optie kan je nu ook per artikel een extra lijn toevoegen en in het artikelenoverzicht zie je naast artikelen en verzamelingen nu ook de tab met gearchiveerde artikelen.

ABONNEMENTSHISTORIEK

Wist je dat je vanaf nu zelf jouw abonnementsfactuur kan downloaden?
👉Ga naar jouw accountpagina en klik op ‘abonnementshistoriek’. 


DEZE FEATURES KREGEN OOK EEN UPDATE

AUTOMATISCH AANVULLEN

Om het invullen van data te vergemakkelijken is er de module Automatisch aanvullen. Hierdoor hoef je als gebruiker niet steeds opnieuw dezelfde gegevens in te vullen. Vanaf nu kan je ook kiezen welke gegevens automatisch moeten worden ingevuld. Kies bijvoorbeeld om enkel artikelen of recente gegevens te gebruiken.


PEPPOL

De koppeling met PEPPOL kan nu ook door NL, LU en DE ondernemingen worden gebruikt.


PONTO

Indien jouw Ponto-autorisatie moet worden vernieuwd, zal je nu opnieuw een melding in EenvoudigFactureren ontvangen. Hou de notificaties in de gaten! 


TOEGANGSBEHEER

Een gebruiker toevoegen? Toevoegen van een nieuwe gebruiker aan jouw account is nu nog eenvoudiger.


NIEUWE KOPPELING

Van knippen en plakken naar feesten zonder stressen 🥳. Met Catermonkey kunnen gebruikers moeiteloos alle catering en evenement aspecten vanuit één centrale plek beheren. Catermonkey beschikt nu over een koppeling met EenvoudigFactureren om zo rechtstreeks facturen aan te maken.

Catermonkey, dé ultieme online app voor party professionals!


Meer informatie over onze webinars? Of nog op zoek naar het help-centrum? Ga naar de Online Academy


NIEUWE EN ERVAREN GEBRUIKERS NOG EVEN DIT

Eerst en vooral willen wij jou als (nieuwe) gebruiker graag laten kennismaken met Foxy, jouw virtual trainer die jou loodst doorheen het facturatieproces (van layout tot factuur).

Foxy vind je niet alleen terug op de Home pagina van onze website maar ook op onze Academy waar jij je kan inschrijven onze Webinars. Heb je een vraag over onze software, dan kan je 24/24 terecht op onze kennisbank boordevol handige help-artikels en easy-to-follow DIY video’s.

Zit je met een prangende vraag en wil je snel een antwoord? Typ dan in de zoekbalk een trefwoord in rond een bepaalde topic en kom er alles over te weten.
Frequente vragen hebben wij ook gebundeld bij de FAQ’s.

Vind je nog steeds niet wat je zocht, contacteer dan onze support medewerkers via support@eenvoudigfactureren.be, dan maken wij graag tijd voor jou tijdens een 1:1 online meeting.

Ziezo, wij wensen jou alvast heel veel plezier bij het factureren! 🦊

WORK SMART, STAY FOXY 😉

EenvoudigFactureren

Heb je nog vragen of suggesties? Contacteer ons gerust via support@eenvoudigfactureren.be

Opfrissing applicatie en nieuwe koppelingen

A FRESH LOOK FEELS GOOD

Een overzicht van de nieuwe features van update 2023.1

Opfrissing applicatie

Schermen en apparaten worden diverser. Ook wij evolueren mee.

EenvoudigFactureren werd opgefrist waardoor jij als gebruiker een betere ervaring beleeft. Raadpleeg nu nóg gemakkelijker, sneller en eenvoudiger gegevens 🦊

Hiermee zijn we alvast aan de slag gegaan:

✔️ Groter lettertype voor betere leesbaarheid
✔️ Gemarkeerde velden voor betere focus
✔️ Verbeterde weergave op smartphones
✔️ Duidelijke helpteksten die je onmiddellijk begeleiden

Ook onder de motorkap werd hard gewerkt om onze tool te optimaliseren en werden performantieverbeteringen doorgevoerd.

Tip: Tekst te klein of te groot? Pas de tekst aan via de zoom functie van je browser.

Benieuwd naar onze laatste nieuwe features?

Schrijf je hier in voor het gratis webinar op 6/6 en laat je inspireren – founder & ontwikkelaar Wim aan het woord


NIEUWE KOPPELINGEN

Scrada

Verkoop zonder factuur of maak je kasticketten aan? Dan moet je dagelijks ook het totaal van je dagontvangsten bijhouden. Met Scrada behoort het papieren dagontvangstenboek tot het verleden en kan dit gewoon digitaal!

Met de nieuwe koppeling stuur je kasticketten in EenvoudigFactureren automatisch door naar jouw dagontvangstenboek bij Scrada.

CollectOnline

Goed nieuws voor wie werkt met een incassobureau!

Rechtstreeks invorderen van onbetaalde B2B-facturen via de gerechtsdeurwaarder kon al met de koppeling met Unpaid.
Op vraag van onze klanten hebben wij nu ook de integratie gemaakt met CollectOnline. Volg jouw debiteuren consequent en efficiënt op, ontvang betalingen sneller en win tijd.

Make

Werk jij met EenvoudigFactureren, dan ben je beslist een handige doe-het-zelver die ook graag alle tools snel en op een eenvoudige manier binnen handbereik heeft.

Ontdek Make, een all-in-one no-code integration & automation softwarepakket dat bedrijven helpt bij een efficiënt gebruik en het automatiseren van taken en workflows ondergebracht heeft in één krachtig visueel platform, gekoppeld aan al jouw favoriete apps en softwaresystemen. (lead building, sales, support management,..)

Connecteer EenvoudigFactureren met 1400+ applicaties via Make!

Exact Online

De koppeling met Exact Online bestaat reeds enkele jaren maar werd uitgebreid met twee leuke nieuwe opties.

De betaalstatus van je facturen in Exact Online kan nu worden opgehaald zodat je facturen in EenvoudigFactureren automatisch dezelfde betaalstatus krijgen. Activeer deze optie via “Importeren bankverrichtingen”.

Extra velden die werden toegevoegd aan de factuur (via “Standaard velden”) kunnen nu worden doorgegeven naar Exact Online. Vooral de optie om deze velden als IntraStat velden door te geven kan hier van pas komen. Activeer via de instellingen van de Exact Online koppeling.

Rentio

DE APPLICATIE VOOR HET BEHEER VAN VASTGOED

Ben jij verhuurder, eigenaar of beheerder van vastgoed en nog op zoek naar een all-in-one applicatie?
Met Rentio onderteken en registreer je digitaal huurcontracten, betaal je gemakkelijk huurgelden, vraag je snel documenten op en sluit je huurwaarborgen af. Met de nieuwe koppeling stuur je facturen rechtstreeks door naar onze software.
Een tool die jou helpt bij een zorgeloos huurproces? Rentio all the way!

Kennismaken met Rentio?

Schrijf hier in voor het gratis webinar


DEZE FEATURES KREGEN OOK EEN UPDATE:

Eigen e-mailadres via DNS

Om e-mails in EenvoudigFactureren te verzenden met je eigen e-mailadres zijn er verschillende opties. Het instellen van je eigen e-mailadres via DNS-records is vereenvoudigd. Waar het voordien nodig was om je domein eerst via een activatiemail te activeren, moeten nu enkel nog 3 DNS-records worden toegevoegd.

Deze nieuwe werkwijze is niet enkel eenvoudiger maar zal ook de kans op een foutieve activatie verminderen en maakt het mogelijk om je e-mailadres voor meerdere accounts te activeren.

Activeren van deze optie kan via “Instellingen” > “E-mail instellingen”. Om DNS-records toe te voegen kun je de beheerder van jouw website contacteren. Heb je de activatie reeds in het verleden uitgevoerd dan verandert er voor jou niets.

PEPPOL

Verzend je meerdere facturen ineens en heb je PEPPOL geactiveerd? EenvoudigFactureren detecteert nu automatisch of jouw klant verbonden is met PEPPOL of je de factuur via e-mail moet verzenden.

Subtotaal in vreemde munt

Gebruik je een vreemde munt dan wordt het BTW-bedrag ook in EURO afgedrukt. Dit is namelijk wettelijk verplicht. Om het inboeken van deze facturen te vereenvoudigen zal nu ook het subtotaal bijkomend in EURO afgedrukt worden.

Betaalwijze bij kasticketten

Maak je een kasticket, dan kan je nu ook onmiddellijk de betaalwijze selecteren.

Klantgegevens bij abonnementen

Maak je een nieuw abonnement aan en pas je nadien de adresgegevens van je klant aan? Deze nieuwe klantgegevens zullen vanaf nu automatisch worden toegepast bij facturen die vanuit het abonnement worden aangemaakt.

Dit is enkel van toepassing voor nieuwe abonnementen. Reeds bestaande abonnementen behouden de adresgegevens van de klant zoals tijdens aanmaak van het abonnement.

Koppelingen in het boekhoudersportaal

Voor boekhouders: Maak je gebruik van ClearFacts, Exact Online of Octopus dan kon je reeds via het boekhoudersportaal de koppeling eenmalig instellen voor al jouw klanten. Maak je gebruik van deze optie dan kun je nu per klantenaccount ook bijkomend de koppeling configureren via de Koppelingen-pagina van de klantenaccount.

Meer informatie over onze webinars? Of nog op zoek naar het help-centrum? Ga naar de Online Academy


NIEUWE EN ERVAREN GEBRUIKERS NOG EVEN DIT

Eerst en vooral willen wij jou als (nieuwe) gebruiker graag laten kennismaken met Foxy, jouw virtual trainer die jou loodst doorheen het facturatieproces (van layout tot factuur).

Foxy vind je niet alleen terug op de Home pagina van onze website maar ook op onze Academy waar jij je kan inschrijven voor maandelijkse Q&A’s en Webinars. Heb je een vraag over onze software, dan kan je 24/24 terecht op onze kennisbank boordevol handige help-artikels en easy-to-follow DIY video’s.

Zit je met een prangende vraag en wil je snel een antwoord? Typ dan in de zoekbalk een trefwoord in rond een bepaalde topic en kom er alles over te weten.
Frequente vragen hebben wij ook gebundeld bij de FAQ’s.

Vind je nog steeds niet wat je zocht, contacteer dan onze support medewerkers via support@eenvoudigfactureren.be

Ziezo, wij wensen jou alvast heel veel plezier bij het factureren! 🦊

WORK SMART, STAY FOXY 😉

EenvoudigFactureren

Heb je nog vragen of suggesties? Contacteer ons gerust via support@eenvoudigfactureren.be

ONLINE ACADEMY & WEBSHOPS

Meer tijd & mogelijkheden:

RESET . RESTART . REFOCUS

Een overzicht van onze nieuwe features van update 2022.4:

ONLINE ACADEMY

FACTUREREN KAN JE LEREN…

Op de hoogte blijven van onze laatste nieuwe software updates? Vanaf nu bieden wij regelmatige online workshops aan waarbij gewerkt wordt rond een bepaalde topic en jij als gebruiker weer helemaal mee bent met onze features.

Tijdens jouw koffie-of theebreak beantwoorden wij al jouw vragen en connecteer je met andere ondernemers.

Schrijf in op een van de webinars en boost jouw business!

Maak een praatje met Foxy en leer ons programma kennen vanop afstand


NIEUWE KOPPELINGEN

GOED NIEUWS VOOR WIE EEN WEBSHOP HEEFT!

Altijd al gedroomd van een eigen webshop? Of werkte je al met Lightspeed, Shopify, Jouwweb, Magento, Bol.com of een andere tool?  Vanaf nu kan je jouw favoriete webwinkelsysteem koppelen aan onze tool!

PAYCONIQ

Payconiq heeft geen introductie meer nodig zeker?
Online betalen via Bancontact, da’s zo gebiept met deze app. 
Vanaf nu kan je ook deze app integreren met EenvoudigFactureren zodat jouw klanten hun facturen rechtstreeks online kunnen betalen via de Payconiq QR-code. 

VANAF 2023: NIEUWE VERMELDING BIJ GEBRUIK BTW-TARIEF MEDECONTRACTANT (MC)

Vanaf januari 2023 gaat er een nieuwe wetgeving van kracht en wordt de mededeling bij medecontractant aangepast. Wanneer je dit BTW-tarief selecteert, zal je vanaf nu volgende mededeling zien verschijnen op de factuur:

“Verlegging van heffing. Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand na de ontvangst van de factuur, wordt de afnemer geacht te erkennen dat hij een belastingplichtige is gehouden tot de indiening van periodieke aangiften. Als die voorwaarde niet vervuld is, is de afnemer ten aanzien van die voorwaarde aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.”.


NIEUWE ABONNEMENTEN EN PRIJZEN

Bij EenvoudigFactureren geloven we sterk in een platform dat voor iedereen toegankelijk moet zijn en daarbij horen ook onze scherpe prijzen. In alle jaren dat EenvoudigFactureren actief is hadden we dan ook nog geen enkele prijsstijgingen doorgevoerd. Toch was de tijd gekomen om onze abonnementen te herwerken en de prijzen aan te passen. Maar geen nood! Ook met onze nieuwe abonnementen blijft EenvoudigFactureren de voordeligste facturatietool op de markt.


De nieuwe prijzen zullen doorgevoerd worden vanaf verlenging van jouw jaarlijks abonnement.
Voor de meeste gebruikers zal er niet veel wijzigen. Heb je een gratis account? Kijk dan zeker eens de nieuwe limieten na.


Meer info over onze nieuwe prijzen vind je hier.


DEZE FEATURES KREGEN OOK EEN UPDATE:

FINANCIËLE KORTING

Werk jij met financiële korting? Vanaf nu zal ook de maatstaf van heffing vermeld worden op de factuur en werden variabelen, zoals %cash-discount-date% en %cash-discount-amount%, toegevoegd zodat je jouw eigen boodschap kan instellen.

INTERNE NOTITIE

Een lastige klant, moeilijk te bereiken locatie, gebouw met trappen en geen lift,..
Via een interne notitie bij de klantgegevens kan je al deze informatie kwijt.
Om jou eraan te herinneren dat je een opmerking voor interne keuken hebt genoteerd, zal het systeem jou nu via een icoontje hieraan herinneren.

LAYOUT EDITOR – EEN BEDRIJF DAT OPVALT?!

Om een factuurlayout in te stellen/ aan te passen had je via de layout editor al heel wat mogelijkheden. Val nóg meer op met jouw bedrijf en zet de bedrijfsnaam in kleur.
Bepaalde bedrijfsgegevens vastzetten in de voettekst? Ook dat kan vanaf nu! 

SAMENVATTINGSDOCUMENT

Op het samenvattingsdocument zal je nu niet alleen een overzicht krijgen van het totaal per factuur, maar is het ook mogelijk een kolom toe te voegen met het reeds betaalde bedrag. Deze functie kan aan-en uitgevinkt worden op de layout editor.

ONTVANG JE ECOCHEQUES ALS BETAALMIDDEL? REGISTREER NU OOK ALS BETAALWIJZE

Sommige van jullie klanten zijn misschien werkzaam in de privésector. De kans is dan groot dat zij van hun werkgever ecocheques ontvangen. Dit extralegaal voordeel kan nu ook gebruikt worden als betaalwijze voor al jouw facturen.

PEPPOL

Ben je aangesloten op het Peppol-netwerk en wil je integreren met onze tool? Hou onderstaande regels dan in achting. Onjuiste gegevens worden afgekeurd en de registratie zal niet worden voltooid.

  1. Alle bedrijfsgegevens moeten identiek dezelfde zijn dan de gegevens waarmee je bent ingeschreven op de KBO (controleer op bedrijfsnaam Watermolen vzw is niet gelijk aan Watermolen, adres Bloemenstraat 4 is niet gelijk aan Bloemenstraat 4B, naam wettelijke vertegenwoordiger, BTW-nr,..)
  2. Scan de voorzijde van de identiteitskaart (jpg, png of pdf) van de wettelijke vertegenwoordiger die werd geregistreerd in de KBO

    Bij het koppelen met Peppol zal bovenstaande informatie duidelijk vermeld worden zodat de koppeling vlekkeloos kan verlopen.
peppol

Een opfrissing nodig welke koppelingen mogelijk zijn met onze tool?


EENVOUDIGFACTUREREN IN DE PERS!

“De lage prijs en eenvoud maakt het een no-brainer voor zo’n 10.000 kleine zelfstandigen”
– het succesverhaal van EenvoudigFactureren (boekhouderstotaal.be)


En tenslotte nog dit:

Het team van EenvoudigFactureren werd afgelopen jaar uitgebreid met 2 nieuwe medewerkers.

Kiki, onze junior houdt zich vooral bezig met Frond-End Development.

Creatieve kameleon Jill heeft de taken van Content Creator op zich genomen en is het eerste aanspreekpunt voor de support.

Ziezo, dat was het alweer.

Wij wensen jou alvast heel veel plezier bij het factureren, uitstekende bedrijfsresultaten en een goede werkflow!

WIM VERSTUYF
FOUNDER
JILL PLATTEAUX
CONTENT CREATOR
KIKI LEI
FRONT-END DEVELOPER

WORK SMART, STAY FOXY 😉
HAPPY 2023!

EenvoudigFactureren

Heb je nog vragen of suggesties? Contacteer ons gerust via support@eenvoudigfactureren.be

Nieuwe modules & concepten opslaan

Tijd voor verandering:

<MOVE WITH THE TIMES>
IS JOUW ONDERNEMING OOK KLAAR VOOR DE VOLGENDE STAP?

Een overzicht van onze nieuwe features van update 2022.3:

Eén portaal, meerdere accounts onder een dak.
Nu ook voor boekhouders én accountants


Ook voor boekhoudkantoren en hun klanten heeft EenvoudigFactureren een oplossing en bieden wij een gratis, gebruiksvriendelijk online portaal aan waarbij wij op een doeltreffende en eenvoudige wijze ondernemers helpen bij het facturatieproces.
Navigeer nog sneller via de herwerkte home pagina en maak in enkele muisklikken een account aan of meld je aan.


Concepten automatisch opslaan

Ben je van start gegaan met de opmaak van een factuur, bestel- of leveringsbon maar kan je deze niet tijdig afwerken? Geen paniek, vanaf nu worden al jouw concepten automatisch opgeslagen, kan je ze later oproepen en bewerken, wanneer en van waar je maar wil.  Eenvoudig hé 😉


NIEUWE MODULES

Betaalverzoek

Via deze module maak je eenvoudig betaalverzoeken op aan klanten en kan je het volledige of gedeeltelijke bedrag van een verkoop op voorhand innen.
In een paar kliks wordt betalen makkelijk voor iedereen en hoef je geen nutteloze creditnota’s aan te maken.

Vrij document

Een document nodig zonder vaste structuur? Vanaf nu kan je in alle vrijheid een document opmaken en zelf een documentsnaam toekennen. (orderbevestiging, pro forma factuur, contract,..)

Schakel de module ‘vrij document’ in en creëer jouw document.

Goed nieuws voor wie werkt met ‘leveringsbonnen’.

De leveringsbon had tot nu toe nog geen plekje waar de prijs kon geplaatst worden. Deze optie is nu wel mogelijk. Ga naar de instellingen om deze feature te activeren.


INSTELLINGEN

STANDAARDVELDEN

Om de info op de factuur uit te breiden, kan je werken met ‘extra velden’. Deze pas je aan via instellingen > geavanceerd > standaard velden. Het aantal waarden bij een selectie werden nu fors uitgebreid.

ANDERSTALIGE FACTUREN

Heb je de module ‘anderstalige facturen’ geactiveerd, dan zal je zien dat de standaardnotitie bij de instellingen nu ook is vertaald in de 4 landstalen.


Wijzigingen aan de koppelingen

Facturen registreren met financiële korting worden vanaf nu correct ingeboekt.

Ben je aangesloten op het Peppol-netwerk? Vanaf nu wordt jouw jaarlijkse factuur van EenvoudigFactureren ook via Peppol verstuurd. Snel & accuraat.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is vcJ72RzuvhA7Vsl03wp504_XL1j9t176hg.png

POM-gebruikers zullen zien dat er een kleine wijziging werd doorgevoerd in de QR code. Ben je klant van ING, dan heb je geluk, want deze werd nu ook toegevoegd als bankinstelling.

Een opfrissing nodig welke koppelingen mogelijk zijn met onze tool?


Nog even dit:

Goed nieuws voor onze Mac gebruikers:
Bij het downloaden van een back-up bestand wordt de interne structuur van het bestand soms door MacOS aangepast waardoor het back-up bestand niet meer rechtstreeks kon worden opgeladen. Wij hebben dit nu aangepast zodat het terugzetten wel vlot zal lukken.

BNP-Paribas Fortis heeft het formaat van het CSV-bestand aangepast. Nieuwe CSV-bestanden zullen opnieuw kunnen worden ingelezen.



Variabele %document-date% wordt dynamisch:

Voeg een willekeurig aantal dagen, maanden of jaren toe aan de variabele.

%document-date{+14days}%
%document-date-day{+1month}%
%document-date-month{-7days}%
%document-date-month-full{-7days}%
%document-date-year{+2years}%

Importeren van bankverrichtingen nu nog eenvoudiger:

Facturen worden vanaf nu nog beter teruggevonden, ook als jouw klant het factuurnummer in een iets ander formaat ingeeft, zal de factuur worden gevonden.

En ten slotte hebben wij ons team met 2 extra medewerkers uitgebreid. Benieuwd wie dat zijn? Kom er alles over te weten op onze volgende blogpost 😉


Heb je nog vragen of suggesties? Contacteer ons gerust via support@eenvoudigfactureren.be

Teksteditor & nieuw help-centrum

Lenteschoonmaak bij EenvoudigFactureren

nu nóg slimmer én eenvoudiger 😉

Een overzicht met onze nieuwe opties van update 2022.2:

Nieuwe, frisse look voor help-centrum

Herkenbaar?

  • Je hebt een factuur aangemaakt en doorgestuurd naar de boekhouder maar het btw-nummer van de klant vergeten te vermelden op de factuur.
  • Je vraagt je af hoe je een handtekeningblok toevoegt voor de offerte, maar niet voor de factuur.
  • De offerte belandt in de spam-box, verlies je nu potentiële klanten? 
  • Je hebt de referentie geactiveerd, maar deze verschijnt niet op de afdruk van de factuur, hoe komt dat nu?

Deze en tientallen antwoorden op al jouw andere vragen, vind je in onze gloednieuwe kennisbank met FAQ en DIY videos (zullen regelmatig worden aangevuld)


Jouw facturen creatiever én met meer kleur?
Vanaf nu met ingebouwde teksteditor

Aan heel wat teksten kon je tot nu toe formattering toevoegen via markdown. Deze wordt nu vervangen door de teksteditor. Verander in een mum van tijd al jouw teksten op facturen, offertes, bestel-en leveringsbonnen of in e-mails. Wijzig de kleur, zet in vetjes, doorstreep, maak kleiner, groter, voeg tabellen toe, enz…

Op de offerte afbeeldingen toevoegen naar jouw product en deze in de picture zetten? Een oplijsting maken van jouw assortiment?
Zelfs dat is nu mogelijk. Cool hé?

Klik tijdens het ingeven van jouw tekst op knop editor om alle opties van de teksteditor te zien.


Beveilig jouw account nu nog beter met de tweestapsverificatie

Wat is een tweestapsverificatie?

Een tweestapsverificatie (ook wel tweefactorauthenticatie, multifactorauthenticatie of 2FA genoemd) is een beveiligingsmethode om jouw gegevens nog beter te beschermen. Dit extra slot op de digitale deur zorgt ervoor dat jouw account extra wordt beveiligd door in te loggen op jouw online account, in twee stappen.

Hoe gebruik je de tweestapsverificatie?

Om de tweestapsverificatie te gebruiken, moet je eerst een authenticatie-app als Google Authenticator of Authy installeren op jouw mobiele telefoon.
Ga naar de gebruikerspagina op EenvoudigFactureren en activeer de tweestapsverificatie. Vervolgens scan je de QR code in via de app. Geef de code in die je hebt ontvangen op jouw mobiele telefoon. De tweestapsverificatie is nu geactiveerd.
Log je de volgende keer in op EenvoudigFactureren, ga dan naar Google Authentictor op jouw mobiele telefoon en vul de beveiligingscode in. Deze wordt automatisch gewijzigd, dus iedere keer dat je inlogt zal je een nieuwe code moeten invoeren.


BTW-verklaring renovatie

Heb je de module ‘BTW-verklaring renovatie’ geactiveerd en je selecteert op de factuur bij btw-tarief 6% dan verschijnt bij factuurnotitie automatisch de wettelijke verklaring. Deze mededeling wordt nu voor zowel particulieren àls klanten met btw-nummer toegevoegd. 


UBL

De onderlinge uitwisseling tussen boekhoudpakketten en EenvoudigFactureren werd bijgewerkt zodat de gegevens nog beter kunnen worden ingelezen en verwerkt. 


Wijzigingen aan de koppelingen

Bij de Ponto koppeling kunnen oude transacties en uitgaande bankverrichtingen vanaf heden worden weggefiltered én ingesteld volgens:

  • datum
  • uitgaande betalingen (niet) inlezen
  • automatisch importeren van de bankverrichtingen aan/uit vinken

Wil je deze instellingen opnieuw oproepen? Vanuit ‘modules’ kan je de instellingen achteraf nog aanpassen.

Nog even dit:

Ponto-gebruikers moeten de autorisatie om de 90 dagen hernieuwen. Als het tijd is om de autorisatie uit te voeren krijg je hiervan nu een duidelijke notificatie in EenvoudigFactureren.

Meld je hiervoor aan op https://www.myponto.com om de autorisatie te hernieuwen. Opgelet: in tussentijd zullen er geen nieuwe bankverrichtingen meer worden ingelezen. 

Manueel importeren van bankverrichtingen

In het overzicht ‘ingelezen bankverrichtingen’ is er een extra kolom ‘acties’ aangemaakt waar je naast het koppelen van een bankverrichting nu ook de keuze hebt om een bankverrichting te ontkoppelen of te verwijderen.

CodaBox

Gebruik je CodaBox dan zal bij het inlezen van bankverrichtingen met vreemde munt nu een correcte conversie worden gemaakt. Dit voorkomt dat het verkeerde bedrag wordt geregistreerd!

Bij het doorsturen van facturen naar Exact Online wordt vanaf nu de vervaldatum van de factuur ook doorgeven.


Automatisch versturen facturen naar de boekhouder

Bij bv maandelijks doorsturen van facturen werd een nieuwe optie toegevoegd: 

Verzenden naar boekhouder opnieuw uitvoeren indien gefaald
Gefaalde verzendingen zullen dus dagelijks automatisch opnieuw worden verzonden totdat ze wel zijn verzonden.
Wil je weten welke precies zijn verzonden, ga naar ‘Recente verzendingen’ en vind daar een overzicht met verstuurde en niet verstuurde facturen.

POM-gebruikers zullen zien dat er een kleine wijziging werd doorgevoerd in de QR code.


WordPress gebruikers zullen nu de plugin van EenvoudigFactureren kunnen installeren vanuit het dashboard. Dit geeft als voordeel dat nieuwe versies automatisch zullen worden bijgewerkt.

Opgelet: Naam van de plugin is gewijzigd.
Wie WooCommerce al gebruikte en de plugin manueel heeft geïnstalleerd via de WordPress Plugin Directory zal deze eerst moeten verwijderen of desactiveren vooraleer de nieuwe plugin te installeren. 


Nog even dit:

Om ons platform Eenvoudig, gebruiksvriendelijk en vlot te kunnen blijven gebruiken en ervoor te zorgen dat onze klanten in een beveiligde omgeving online kunnen factureren, stoppen wij vanaf heden met de ondersteuning van Internet Explorer (IE11) als browser. Maak je nu nog gebruik van IE11, dan zal je moeten overschakelen op een browser zoals Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox of Safari om verder toegang te krijgen tot jouw EenvoudigFactureren-account.

Wijzigingen API:

Om deze wijzigingen mogelijk te maken werden volgende aanpassingen aan de API doorgevoerd:

  • Als tweestapsverificatie voor een gebruiker werd geactiveerd kan deze gebruiker niet langer gebruik maken van e-mailadres en wachtwoord om te connecteren met de API. Gebruik de API sleutel als alternatief.
  • Voor de domeinen invoices, receipts, quotes, orders, deliveries en subscriptions werden verschillende nieuwe velden toegevoegd om de tekst alternatief in HTML formaat toe te kunnen voegen:
    • Veld note_html (factuurnotitie)
    • Veld items.description_html (omschrijving factuurlijn)
    • Veld remarks.description_html (omschrijving privé notitie)
    • Veld send_mail.message_html (e-mail tekst)
  • Nieuwe velden clients.private_note_html en clients.default_note_html om de notities van de klant in HTML formaat toe te voegen.
  • Als de API gegevens in XML formaat teruggeeft zal deze bij complexe data nu gebruik maken van CDATA codering.
Heb je nog vragen of suggesties? Contacteer ons gerust via support@eenvoudigfactureren.be

Verklaring 6% BTW en UBL.BE

Update 2022.1 is beschikbaar. Een overzicht met de nieuwste opties:

Verklaring 6% BTW renovatie woningen

Renovatiewerken aan woningen zijn onder bepaalde voorwaarden onderworpen aan een verlaagd BTW-tarief van 6%. Om dit BTW-tarief toe te kunnen passen was het tot nu toe nodig om een BTW-attest te laten ondertekenen door de klant.

Dit BTW-attest wordt vanaf 1/1/2022 uitgefaseerd en wordt vervangen door een standaardverklaring op de factuur zelf. Een hele administratieve vereenvoudiging dus.

Deze verklaring luidt als volgt: “Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.”

Daarom werd ook de module “BTW-attest” vervangen door de nieuwe module “BTW-verklaring renovatie” die deze verklaring automatisch op de factuur plaatst. Als de oude module “BTW-attest” reeds was geactiveerd zal ook deze nieuwe module automatisch worden geactiveerd.

Elektronische facturen in UBL.BE formaat

EenvoudigFactureren ondersteunt zowel het oudere e-fff formaat alsook het nieuwe UBL.BE voor aanmaak van elektronische facturen (UBL bestand). Aangezien het UBL.BE formaat nu ondersteund wordt door de meeste boekhoudprogramma’s wordt er standaard overgeschakeld naar het UBL.BE formaat.
Het nieuwe formaat zal worden gebruikt als een elektronische factuur wordt gedownload, wordt verzonden via e-mail of rechtstreeks wordt verzonden naar de boekhouding.

Daarnaast werden ook enkele verbeteringen doorgevoerd aan de generatie van UBL.BE facturen voor een betere verwerking in boekhoudprogramma’s.

Gestructureerde mededeling verbeterd

De gestructureerde mededeling kan nu ook op basis van het factuurnummer worden ingesteld of kan manueel worden ingegeven.

Om de gestructureerde mededeling op basis van het factuurnummer in te stellen gaat u naar “Modules” > “Gestructureerde mededeling” > “Instellingen”. Om de gestructureerde mededeling manueel in te geven kunt u een getal tot 10 cijfers ingeven in het veld “Gestructureerde mededeling” tijdens aanmaak van de factuur. Dit getal wordt dan automatisch omgevormd tot een geldige gestructureerde mededeling.

Layout-editor aanpassingen

Via de layout-editor kan nu een vaste begeleidende tekst worden toegevoegd bij de documentgegevens. Deze tekst wordt steeds net boven de factuurtabel geplaatst.
Ook boven de notitie kan nu een vaste begeleidende tekst worden ingesteld via de layout-editor in het nieuwe blok “Notitie”. Via dit nieuwe blok kan ook de tekstgrootte en positie van de notitie worden aangepast.

Daarnaast werd het nieuwe lettertype Work Sans toegevoegd.

En verder…

Bij het importeren van facturen (en andere documenten) uit Excel was het reeds mogelijk om eigen standaard velden op niveau van de factuurlijn (item) te importeren. Vanaf nu is het ook mogelijk om standaard velden op niveau van de factuur zelf te importeren.

In het overzicht met de facturen van een domiciliëringsopdracht is nu ook de klantnaam zichtbaar.

De nieuwe variabele %days-due% met het aantal dagen van de betalingstermijn is beschikbaar in de factuurnotitie en e-mail tekst.

Vragen of opmerkingen kunt u steeds doorgeven langs de servicedesk.

Filteren en IxorDocs integratie

Update 2021.3, de laatste update van 2021 is met enkele dagen vertraging beschikbaar. Een overzicht met de nieuwste opties:

Filteren

Het zoekveld in het overzicht werd uitgebreid zodat bijkomend kan worden gefilterd op standaard velden en op de status van facturen en andere documenten.

Zo kunt u bijv. enkel facturen weergeven die nog niet werden verzonden naar de klant. Standaard velden van het type “Selectie” worden automatisch opgenomen in de filter zodat u hierop vlot kunt filteren. Ook in het klanten- en artikelenoverzicht kan via standaard velden een filter worden toegevoegd.
Om standaard velden toe te voegen gaat u naar “Instellingen” > “Geavanceerd”.

IxorDocs

IxorDocs maakt het mogelijk om facturen te verzenden en te ontvangen via PEPPOL. Daarom kan als alternatief voor de standaard PEPPOL-koppeling nu ook een koppeling met IxorDocs opgezet worden om niet enkel facturen te verzenden maar ook zodat facturen van leveranciers via PEPPOL kunnen worden ontvangen. Bovendien kan IxorDocs, in tegenstelling tot de standaard PEPPOL-koppeling, ook worden gebruikt door niet-Belgische ondernemingen.

Voor meer informatie zie: IxorDocs

Instellingen overzicht

De getoonde kolommen in het factuuroverzicht kunnen nu worden aangepast. Zo kunt u bijv. de referentie of het openstaand bedrag toevoegen als kolom in het overzicht. Om de kolommen aan te passen gaat u naar de nieuwe “Instellingen”-optie die u kunt terugvinden onder “Meer acties”.

Ook voor het klantenoverzicht kunt u een nieuwe “Instellingen”-optie terugvinden. Zo kunt u specifieke klanten-instellingen rechtstreeks instellen. Ook de standaard sortering voor het klantenoverzicht kan zo worden aangepast.

Exporteren en importeren naar Excel

Het exporteren van facturen (en andere documenten) naar Excel werd uitgebreid. Zo kunt u er nu 3 types van Excel-bestanden opvragen.
Naast het standaard type “Oplijsting” dat sterk werd uitgebreid is er ook een “Samenvatting” terug te vinden met enkel de belangrijkste velden en een “Items” rapport dat de factuurlijnen bevat.

Bij het importeren van facturen vanuit Excel kunnen standaard velden op niveau van de items ook mee worden geïmporteerd en het importeren en exporteren van klanten houdt nu ook rekening met het verzendadres en het werfadres.

Betalingsverschillen inboeken

Als er bij de betaling van een factuur een betalingsverschil is of een financiële korting werd toegepast kunt u dit nu inboeken met een specifieke betaalwijze. Ook bij het automatisch inlezen van betalingen uit CODA-bestanden of rechtstreeks van de bank kunnen deze betalingsverschillen en financiële kortingen nu automatisch worden geregistreerd.

Om de automatische registratie van facturen te verbeteren kunnen overeenkomstige betalingen nu ook op basis van een standaard veld worden teruggevonden. Dit maakt het mogelijk om de factuur bijv. te zoeken op basis van het bestelbonnummer als deze wordt toegevoegd als standaard veld aan de factuur.

En verder…

De koppeling met Exact Online werd geoptimaliseerd zodat het verzenden van een groot aantal facturen vlotter verloopt en foutieve configuraties automatisch worden opgevangen.

Als een PEPPOL-activatie wordt gedeeld tussen verschillende accounts kunnen de accounts nu een verschillende IBAN gebruiken.

De optie om een factuur duplicaat af te drukken werd toegevoegd. Hierdoor wordt de melding “Dubbel uitgereikt op aanvraag van de klant ter vervanging van de verloren gegane of vernietigde originele factuur” automatisch toegevoegd aan de factuur. Klik bij de factuur op “Meer acties” > “Afdrukken duplicaat” om een duplicaat aan te vragen.

Bij het toevoegen van het aantal kunt u nu ook een uurnotatie gebruiken. Zo kunt u bijv. 7:45 toevoegen als aantal.

De facturen die worden opgenomen in een domiciliëringsopdracht kunt u nu bekijken voordat de domiciliëringsopdracht wordt aangemaakt. Klikt hiervoor op “Bekijk facturen” bij het aanmaken van de domiciliëringsopdracht.

Ook 2 tekortkomingen werden weggewerkt. De melding van de BTW-vrijstelling NA wordt nu ook toegevoegd als deze werd ingesteld als standaard BTW-tarief voor de klant en het gebruik van de plugin TrooperBot geeft geen problemen meer.

API

Om deze wijzigingen mogelijk te maken werden volgende aanpassingen doorgevoerd aan de API :

  • De tags werden hernoemt. Zo kunt u “@pdf” nu terugvinden als “printed”, “@email” als “sent” en andere tags bevatten geen “@” meer.

Vragen of opmerkingen kunt u steeds doorgeven langs de servicedesk.

6% BTW-attest en SEPA-domiciliëringen

Een nieuwe update en een nieuw logo! Met trots kunnen we de lancering van ons nieuwe logo aankondigen. Het nieuwe logo zoals u hieronder kunt terugvinden zal ons vanaf nu vergezellen bij de verdere uitbouw van het platform.

Een overzicht met de nieuwe opties uit onze laatste update 2021.2:

6% BTW-attest

Een 6% BTW-attest voor renovatiewerken kan nu rechtstreeks vanuit EenvoudigFactureren worden verzonden naar de klant.
Om deze nieuwe module te activeren en voor meer informatie zie: BTW-attest.

SEPA-domiciliëringen

Een nieuwe module om bestanden voor SEPA-domiciliëringen aan te maken is beschikbaar. Door vanuit EenvoudigFactureren een domiciliëringsbestand aan te maken en op te laden bij uw bank kunt u betalingen via domiciliëring uitvoeren voor openstaande facturen. De domiciliëring wordt rechtstreeks uitgevoerd door uw bank.

Voor meer info zie: SEPA-domiciliëring

PEPPOL

De huidige PEPPOL-module om elektronische facturen naar uw klant te verzenden wordt uitgefaseerd en kan vanaf 1 oktober 2021 niet langer worden gebruikt. Om PEPPOL te blijven gebruiken kunt u de nieuwe PEPPOL-koppeling activeren via de “Modules”-pagina.

Bij activatie van de nieuwe PEPPOL-koppeling wordt een verificatie van uw onderneming op PEPPOL uitgevoerd. Zo kan er beter worden gecontroleerd wie gerechtigd is om facturen via PEPPOL te verzenden.

Lees verder op de PEPPOL-handleiding

Afwijkend boekjaar

Ondernemingen met een afwijkend boekjaar kunnen dit nu instellen zodat de factuurnummering correct rekening houdt met het begin van het nieuwe boekjaar. En om het jaartal toe te voegen aan de jaarlijkse hernummering kan de variabele YYYY of YY worden gebruikt. Zo wordt het jaartal steeds correct toegevoegd aan uw nieuwe factuurnummering.

Deze nieuwe opties kunt u instellen via “Instellingen” > “Geavanceerd” > “Boekjaar en jaarlijkse hernummering”.

Opmerking: Gebruikt u momenteel nog de oude jaarlijkse hernummering waarbij u per jaar een nummer instelt? Schakel de hernummering dan eerst even uit in de instellingen. Zo kunt u deze opnieuw activeren zonder specifiek jaartal in te stellen.


Koppelingen

Verschillende wijzigingen en uitbreidingen aan koppelingen werden doorgevoerd:

Mail-IT-Wize

De Mail-IT-Wize koppeling om te verzenden via BPost kan nu ook facturen, herinneringen en andere documenten in bulk verzenden. Daarnaast zal bij verzending de status pas in “Verzonden” komen wanneer het document effectief werd afgeleverd aan BPost.

POM

De POM QR-code op facturen heeft een nieuwe look gekregen. De update wordt automatisch toegepast voor nieuwe en bestaande gebruikers.

CodaBox

Bij het verzenden van facturen naar CodaBox kunnen facturen uit een vorig kalenderjaar niet meer worden verzonden. Daarom wordt er nu voorkomen dat facturen uit een volgend kalenderjaar worden verzonden als facturen uit het vorige kalenderjaar nog niet konden worden verzonden.

Exact Online

Bij het verzenden van facturen naar Exact Online wordt de referentie van de factuur nu ook mee verzonden en bij het opzetten van de Exact Online koppeling kan ook een aankoopdagboek worden geselecteerd. Dit maakt het mogelijk om facturen als self-billing factuur in te boeken in uw boekhouding.

Andere wijzigingen

Bij het verzenden van facturen naar de boekhouder via e-mail kan naast het e-mailadres van de boekhouder nu ook het onderwerp van de e-mail worden ingesteld. Een aangepast onderwerp kan worden gebruik bij verzending naar softwarepakketten zoals Billtobox. Stel het onderwerp van de e-mail in via “Instellingen” > “E-mail instellingen”.

Sinds 1 juli 2021 dient bij e-commerce verkopen aan particulieren het BTW-tarief van het EU-land van de klant worden gebruikt als de drempel van € 10.000 (excl. BTW) wordt overschreden. Binnen EenvoudigFactureren is het daarom nu mogelijk om het BTW-tarief van verschillende EU-landen in te stellen. Klik bij selectie van de BTW op “Meer opties” > “Landtarieven” om een afwijkend BTW-tarief in te stellen.

Bij het importeren van bankverrichtingen kan nu ook een CSV-bestand van bank ING worden opgeladen en in het overzicht van ingelezen bankverrichtingen worden bedragen met een kleuraanduiding weergegeven voor bankverrichtingen die (nog) niet werden gekoppeld aan een factuur.

Bij opgave van “Aantal” van de factuurlijn was het aantal decimalen beperkt tot 2. Vanaf nu kunt u echter een aantal met tot 4 decimalen toevoegen.

Bij het exporteren van facturen naar Excel wordt de gestructureerde mededeling nu ook opgenomen in het Excel-bestand.

De nieuwe betaalwijze Payconiq kan bij registratie van een betaling worden geselecteerd.

Indien beschikbaar wordt het telefoonnummer van de klant ook opgenomen in de elektronische factuur (UBL-bestand). Zo kan deze worden toegevoegd bij het opladen van de factuur in uw boekhouding.

Via de “Modules”-pagina kunt u nu ook de specifieke instellingen voor een module wijzigen en hoeft u niet langer naar de “Instellingen”-pagina te gaan.

De e-mail verzonden bij aanmaak van een nieuwe account werd vernieuwd en lukt het aanmelden op uw account niet dan wordt nu een betere omschrijving van de oorzaak vermeld.

API

Om deze wijzigingen mogelijk te maken werden volgende aanpassingen doorgevoerd aan de API :

  • Nieuw veld clients.sepa_collection om de gegevens voor de SEPA-domiciliëring bij te houden.

Vragen of opmerkingen kunt u steeds doorgeven langs de servicedesk.

Herinneringsdocumenten en nieuw rechtenbeheer

Update 2021.1 is beschikbaar. Een overzicht met de nieuwe opties:

Herinneringen verzenden

De opties om herinneringen te verzenden werden fors uitgebreid. Zo kunt u bij het verzenden van een herinnering niet enkel een duplicaat van de factuur meegeven maar ook een herinneringsdocument dat de factuurgegevens bevat inclusief begeleidende tekst of een samenvattingsdocument met een overzicht van alle achterstallige facturen van de klant. Zo kunt u dus ook een herinnering uitsturen voor meerdere niet-betaalde facturen.

Om een herinnering voor meerdere facturen te verzenden selecteert u de gewenste facturen in het overzicht en klikt u op herinnering. Selecteer het type “Samenvattingsdocument” om de facturen samen te voegen tot 1 herinnering. Via “Instellingen” > “Herinneringen” kunt u deze nieuwe herinneringsdocumenten aanpassen. De kolommen van het samenvattingsdocument kunnen via de layout worden bepaald.

Daarnaast kunt u de herinnering nu rechtstreeks afdrukken om zelf aan de klant te bezorgen of kunt u de herinnering via de post verzenden (via de Mail-IT-Wize koppeling). De optie om automatisch herinneringen uit te sturen werd omgezet naar een nieuwe module die optioneel kan worden geactiveerd en bij verzending via e-mail kunnen nu ook bijkomende bijlages worden toegevoegd net zoals bij het verzenden van de originele factuur.

Voor meer informatie zie: Herinneringen

Rechten instellen per onderdeel

De rechten die voor bijkomende gebruikers kunnen worden ingesteld werd uitgebreid. Zo kunt u de rechten nu per onderdeel instellen. Dit maakt het mogelijk om een gebruiker bijv. toegang te geven tot de offertes zonder dat de facturen beschikbaar zijn. De nieuwe rechten kunnen worden ingesteld via “Toegangsbeheer”.

Eigen standaard velden voor artikelen en factuurlijnen

De eigen standaard velden die sinds recent voor facturen en andere documenten kunnen worden ingesteld zijn nu ook beschikbaar voor artikelen en factuurlijnen. Zo kunt u eigen velden definiëren per factuurlijn zodat deze worden afgedrukt op de factuur. Nieuwe standaard velden kunnen worden toegevoegd via “Instellingen” > “Geavanceerd”.

Deze standaard velden kunnen ook worden gebruikt om een kostenplaats en kostendrager toe te voegen. Deze analytische codes worden dan doorgegeven als de factuur wordt verzonden naar de boekhouding. Om een kostenplaats of kostendrager toe te voegen kunt u een nieuw standaard veld toevoegen en het veld “Specifieke betekenis” van het standaard veld instellen.

Op dezelfde manier kunnen ook velden worden toegevoegd om te verzenden via PEPPOL. Zo kunt u de GLN, Nederlandse Kvk of OIN of het inkoopordernummer toevoegen.

Afwijkend klantadres per factuur

Het klantadres wordt nu afzonderlijk bijgehouden per document (factuur, offerte, …). Dit maakt het mogelijk om een afwijkend facturatieadres in te stellen en als nadien de adresgegevens wijzigen in de klantenfiche blijft het adres ongewijzigd op de factuur. Ook de klantnaam, t.a.v., het verzendadres en het werfadres kunnen zo afwijkend worden ingesteld.

Om het adres van de klant aan te passen kunt u tijdens het aanmaken (of bijwerken) van een factuur naast de klantnaam een nieuwe knop terugvinden. Voor oude bestaande facturen wordt het adres nog niet bijgehouden per factuur. Voor deze facturen worden wijzigingen in de klantenfiche nog steeds rechtstreeks overgenomen.

Aanpassingen koppelingen

Verschillende wijzigingen en uitbreidingen aan koppelingen werden doorgevoerd:

ClearFacts

Bestaande klanten die in ClearFacts beschikbaar zijn kunnen nu rechtstreeks worden geïmporteerd in EenvoudigFactureren. Handig dus om de klantgegevens uit uw boekhouding over te nemen in EenvoudigFactureren. Om het importeren uit te voeren kunt u in het klantoverzicht een nieuwe optie terugvinden onder “Meer acties” > “Importeren uit boekhouding”.

Heeft u een bestaande koppeling met ClearFacts en wenst u deze functionaliteit te gebruiken dan dient u de koppeling opnieuw in te stellen zodat voldoende rechten beschikbaar zijn om de de klantgegevens op te halen.

Exact Online

Tot nu toe werd het boeknummer in Exact Online automatisch bepaald door Exact Online als een factuur wordt ingeboekt. Dit kan echter problemen geven als facturen niet in de correcte volgorde worden doorgegeven naar Exact Online. Daarom zal het boeknummer nu vanuit EenvoudigFactureren worden bepaald op basis van het factuurnummer. Zo worden facturen steeds met het correcte boeknummer ingeboekt.

Ook kunt u bij het opzetten van de koppeling nu zelf bepalen hoe bestaande klanten in Exact Online die niet vanuit EenvoudigFactureren werden aangemaakt worden behandeld. Zo kunt u er voor kiezen om deze klantgegevens bijv. niet te gebruiken of enkel te gebruiken als het BTW-nummer overeen komt. Bijkomend kan er worden gekozen om het klantnummer al dan niet uit Exact Online over te nemen in EenvoudigFactureren.

Om deze nieuwe manier van werken te gebruiken dient u de instellingen van de koppeling opnieuw te doorlopen. Dit kan door bij “Modules” > “Exact Online” de “Instellingen” opnieuw te openen. Zolang u deze stap niet doorloopt wordt de oude manier van doorsturen aangehouden.

CodaBox

Facturen die naar CodaBox worden verzonden zullen nu het nieuwe UBL.BE formaat voor elektronische facturen gebruiken. Het oude E-FFF formaat werd uitgefaseerd.

POM

Heeft u de POM koppeling geactiveerd dan kunt u nu ook een eigen e-mail HTML-layout instellen. De POM-betaalknop dient u dan zelf toe te voegen aan de HTML-layout. Hoe dit kan kunt u terugvinden op: Eigen e-mail layout in HTML

Mail-IT-Wize

Het veld “t.a.v.” wordt nu ook doorgegeven naar Mail-IT-Wize zodat deze bij het adres wordt afgedrukt op de enveloppe.

Meerdere facturen aanmaken in bulk

Aanmaken van bijv. een factuur uit een bestelbon kan nu ook voor meerdere documenten tegelijkertijd. Deze nieuwe bulk-operatie kan worden opgeroepen door in het overzicht de documenten te selecteren en op “Maak document” > “Factuur” te klikken.

Bijkomend vindt u van deze actie ook een melding (bijv. “Factuur aangemaakt” of “Leveringsbon aangemaakt”) terug bij de status van de bestelbon of ander document. Zo vindt u vlot terug voor welke document een vervolgdocument werd aangemaakt.

En verder

  • Op basis van de categorie van een artikel heeft het label een kleur gekregen. Zo kunt u visueel vlug een onderscheid maken tussen artikelen van een andere categorie.
  • De bestandsnaam van het PDF-bestand van een factuur of ander document had tot nu toe een vast formaat. Nieuw is dat u deze bestandsnaam nu zelf kunt bepalen. Hiervoor gaat u naar “Instellingen” > “Geavanceerd” > “Bestandsnaam”.
  • De referentie van een document wordt nu mee opgenomen in de omschrijving die u kunt terugvinden in het overzicht.
  • De betaalwijze kan nu mee op de factuur worden afgedrukt. Dit kunt u instellen via de layout bij “Tabel” > “Bij betaling voldaan”.
  • Voor kasticketten kan via de “Instellingen” > “Geavanceerd” worden ingesteld om een kasticket niet standaard betaald te zetten.
  • Nieuwe betaalwijze “Paypal” werd toegevoegd.
  • Het aantal bij verzamelartikelen kan nu tot 2 decimalen bevatten.
  • Ten gevolge van Brexit is de online validatie van btw-nummers uit het Verenigd Koninkrijk niet langer mogelijk.
  • Kunnen bankverrichtingen aan meerdere facturen worden gekoppeld (bijv. als dezelfde gestructureerde mededeling wordt gebruikt) dan zal er een betere koppeling aan de correcte factuur worden uitgevoerd.
  • Via de account-pagina kan de naam van de account worden aangepast. Deze dient dus niet langer overeen te komen met de bedrijfsnaam en kan bijv. de commerciële naam zijn. Deze naam kunt u via de layout ook op de factuur afdrukken.
  • Als de module grootboekrekeningen werd geactiveerd is de grootboekrekening nu ook tezien als de factuur online wordt bekeken.
  • Bij het importeren van facturen (of andere documenten) uit Excel kan nu ook de grootboekrekening worden geïmporteerd.
  • Bij verzending via PEPPOL werd het formaat bijgewerkt naar de laatste versie.
  • Het subtotaal van een factuur wordt niet langer afgedrukt bij facturen waar geen BTW beschikbaar is.

API

Om deze wijzigingen mogelijk te maken werden volgende aanpassingen doorgevoerd aan de API:

  • Nieuwe lijst custom_values voor stockitems en items van document-domeinen (invoices, quotes, …) om de standaard velden bij te houden
  • Nieuwe velden client_name, client_attention, billing_address, delivery_address, site_address van document-domeinen (invoices, quotes, …) om de klantgegevens per document bij te houden
  • Calls api/v1/invoices/<id>?send_mail en api/v1/invoices/<id>?send_postalmail aanvaarden nu het argument document_type om het type document te bepalen (PDF, UBL, herinneringsbestand, …). De oude argumenten (include_pdf, filetype, duplicate) worden nog steeds ondersteund maar worden uitgefaseerd.

Vragen of opmerkingen kunt u steeds doorgeven langs de servicedesk.