BTW wizard ✨ Flexibele documentcreatie met automatische BTW en verbeterde QR-codefunctionaliteiten

HAPPY NEW YEAR!

Een overzicht van de nieuwe features van update 2024.1

Happy New Year! Terwijl we samen het nieuwe jaar induiken, willen we jou een heleboel succes, vreugde en knallende kansen wensen. Moge 2024 een jaar vol nieuwe opportuniteiten en positieve vibes zijn voor jou, jouw familie en je zaak!

Welkom bij onze eerste update van het jaar! Hier delen we niet alleen de laatste nieuwtjes en verbeteringen rond onze software, maar willen we jou nogmaals hartelijk bedanken voor jouw blijvende trouw aan onze tool. Samen streven we naar een jaar vol groei en innovatie, waarin flexibele documentcreatie je ondersteunt bij het moeiteloos aanmaken van documenten en waar je kunt rekenen op geavanceerde BTW- en verbeterde QR-codefunctionaliteiten.
Laten we samen op weg gaan naar een succesvolle en vernieuwende periode!

Benieuwd naar onze laatste nieuwe features?

Schrijf je hier in voor het gratis webinar op 23/1 en laat je inspireren – founder Wim aan het woord

webinar software update eenvoudigfactureren 23/1

In deze editie:
Meer flexibiliteit bij factuuritems

Als onderdeel van onze voortdurende inspanningen om EenvoudigFactureren zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, werd ook het toevoegen van factuuritems onder handen genomen met meer flexibiliteit en nieuwe opties. Een overzicht:

Automatisch nieuwe factuurlijn

Een nieuwe lege factuurlijn wordt nu telkens automatisch voor je klaargezet. Het is dus niet meer nodig om de toevoegen knop te gebruiken. Hierdoor verloopt het factureringsproces nog soepeler.

Verslepen van factuurlijnen

Geen gedoe meer met de factuurindeling! Met onze nieuwste update kan je factuurlijnen moeiteloos verslepen en neerzetten naar de gewenste positie. Gebruik de 6 bolletjes naast de omschrijving om de volgorde van items aan te passen.

Navigeren met pijltjestoetsen

Werk nog sneller met de mogelijkheid om tussen velden te navigeren door eenvoudigweg de Ctrl-toets in te drukken in combinatie met de pijltjestoetsen. Verbeter de gegevensinvoer en navigeer moeiteloos zonder de muis te gebruiken.

Subtotaal toevoegen

Voeg eenvoudig een subtotaal toe aan de facturen met onze nieuwe subtotaal functie. Hiermee kan de factuur worden ingedeeld in duidelijke onderdelen waardoor de factuur inzichtelijker wordt.

Nieuwe pagina beginnen

Je kunt nu gemakkelijk een nieuwe pagina starten. Dit is vooral handig bij uitgebreide facturen. Begin een frisse pagina met slechts één klik en behoud een overzichtelijke en georganiseerde structuur op de factuur.

Informatieve lijn rechtstreeks toevoegen

Een lijn met enkel tekst, de zogenaamde informatieve lijn, kan nu rechtstreeks worden toegevoegd aan de factuur.

Toeslag toevoegen

Via de bestaande ‘Korting toevoegen’ optie kan nu ook vlot een toeslag worden toegevoegd door een negatief percentage mee te geven.


BTW-optimalisaties

Welk BTW-tarief automatisch wordt toegepast voor je klanten kan je nu zelf instellen via de instellingen. Navigeer bij de instellingen naar de nieuwe tab “BTW”. Hier heb je de flexibiliteit om verschillende BTW-tarieven in te stellen voor particuliere en professionele klanten, evenals voor binnenlandse en buitenlandse klanten. Pas de instellingen aan naar jouw specifieke behoeften en zorg ervoor dat het BTW-beleid naadloos aansluit op jouw bedrijfsactiviteiten.

Heb je een webshop en verkoop je aan buitenlandse klanten? Dan gebruik je misschien wel OSS (One Stop Shop), een btw-regeling in de Europese Unie waarmee bedrijven hun btw-verplichtingen voor transacties met consumenten in andere EU-landen op een centrale wijze kunnen regelen.

De ondersteuning voor OSS is geoptimaliseerd. Je kunt nu automatisch OSS toepassen voor je buitenlandse klanten (instelbaar via de instellingen). Bovendien wordt OSS nu correct ingeboekt bij verzending van de factuur naar je boekhouding.

QR-codes: slim en sneller toegang verlenen en betaald worden

Wist je dat je met QR-codes ervoor kunt zorgen dat jouw factuur sneller betaald wordt en het voor de klant eenvoudiger is om te betalen?

Met POM en Payconiq kon je al een QR-code plaatsen, nu hebben wij deze mogelijkheid ook beschikbaar gemaakt via Mollie. Of maak je nog niet gebruik van een betaaloplossing, dan kan je nu ook zonder meerkost gebruik maken van de EPC QR-code met betaalinstructies voor de bankapp.

Bovendien krijg je nu heel wat meer flexibiliteit bij het gebruik van QR-codes. Zo kan je verschillende QR-codes door elkaar gebruiken en kan je de positie zelf instellen. Via de layout-editor kies je welke QR-code wordt gebruikt en op welke positie deze komt te staan.

Maak je gebruik van POM? Dan worden je facturen nu ook automatisch afgeleverd in de Payconiq app van je klant. EenvoudigFactureren is één van de eerste platformen dat deze nieuwe functionaliteit in Payconiq, i.s.m. POM, kan aanbieden aan hun gebruikers. Zo kan je factuur nog vlotter worden betaald. Bovendien kan deze nieuwe aanleverwijze in 2024 nog zonder meerkost worden gebruikt.

Gebruik je Mollie? Dan kan je nu dus niet enkel een QR-code plaatsen op je factuur maar ook van de betaallink (variabele %payment-link%) kan nu de tekst worden aangepast.

Domiciliëringen via Mollie was reeds mogelijk en werd verbeterd. Net zoals bij een gewone betaling kan je nu een QR-code plaatsen waar je klant de optie krijgt om te betalen en optioneel toekomstige betaling via domiciliëring te laten verlopen.

Factuur toevoegen als link 

Door gebruik te maken van de nieuwe variabele %document-link% plaats je een link in de e-mail waar je klant de factuur kan downloaden. De factuur wordt dan niet langer toegevoegd als bijlage.
Wanneer jouw klant de factuur downloadt, kun je dit terugvinden als status in de tijdlijn onderaan de factuur. Zo ben je zeker dat je klant de factuur heeft ontvangen.

Aanmelden met je Microsoft account

Inloggen op jouw account wordt nu nog eenvoudiger en efficiënter dankzij een nieuwe aanmeldoptie met je Microsoft-account. Deze versie vervangt de huidige Office365 optie, die op termijn zal worden uitgefaseerd. Met deze vernieuwde versie is automatisch aanmelden beschikbaar voor alle Microsoft-accounts, waardoor aanmelden nog eenvoudiger wordt.

Variabelen in layout-editor

Dankzij variabelen kan je teksten automatisch aanpassen bij het creëren van een factuur, offerte, of ander document, evenals tijdens het verzenden van het document via e-mail. Variabelen zijn nu ook beschikbaar in de layout-editor en kan je dus toepassen in de tekstvelden van de layout.


PEPPOL

Wist je dat het vanaf 2026 verplicht wordt om facturen naar bedrijven te verzenden via PEPPOL?

De ministerraad heeft beslist dat alle facturen tussen Belgische bedrijven vanaf 1/1/2026 verplicht via PEPPOL moeten worden verzonden. Gelukkig zit je met EenvoudigFactureren reeds goed en kunnen je facturen al via PEPPOL worden verzonden.

We zijn hard aan het werk om de PEPPOL ondersteuning in EenvoudigFactureren nog te verbeteren en ook aankoopfacturen ontvangen via PEPPOL zal in de toekomst via onze tool mogelijk worden. Zo zal je volledig in orde zijn met de aankomende verplichting !

Ter voorbereiding op deze invoering werden reeds enkele nieuwe opties aan PEPPOL toegevoegd. Activatie van PEPPOL is nu wel niet meer mogelijk tijdens de evaluatieperiode voor nieuwe gebruikers.

Wat is er nieuw? Ontdek het hieronder:

Bijlages toevoegen

Verzend je een factuur via e-mail dan was het reeds mogelijk om bijlages toe te voegen. Ook bij verzending via PEPPOL is dit nu mogelijk.

Inkoopordernummer (PO)

Verzend je via PEPPOL een factuur naar de overheid dan moet je steeds verplicht een inkoopordernummer ingeven. Zo niet, dan zal je factuur niet kunnen worden verwerkt. Het inkoopordernummer kan je ingeven tijdens verzending of indien niet opgegeven zal nu ook de referentie van je factuur als inkoopordernummer worden gebruikt. In de tijdlijn van je factuur vind je het gebruikte inkoopordernummer terug.

Facturatieperiode

Bovenop de factuurdatum is het ook mogelijk om een facturatieperiode te gebruiken. Zo kunnen inkomsten die over meerdere perioden zijn verdeeld correct worden gefactureerd. Deze facturatieperiode kan nu via PEPPOL worden doorgegeven aan je klant.

Om deze facturatieperiode op te geven kan je 2 extra velden ‘Vanaf’ en ‘Tot en met’ toevoegen aan je facturen. In deze velden geef je de begin- en einddatum van de facturatieperiode op.
Via ‘Instellingen’ > ‘Extra velden’ kan je deze extra velden toevoegen. Zorg ervoor dat de ‘Invulling’ correct wordt ingesteld.


En.. Ten slotte…
EenvoudigFactureren in de pers
“Gebruiksgemak zit in ons DNA”

EenvoudigFactureren in de pers

Wim, Kiki en Jill wensen jou een schitterend 2024!

EenvoudigFactureren? Da’s met plezier facturen beheren!🦊

Heb je nog vragen of suggesties? Contacteer ons gerust via support@eenvoudigfactureren.be