Koppeling Yuki, controle BTW-nummer en factuuropties per klant

Er werden opnieuw enkele handige opties toegevoegd aan EenvoudigFactureren.

Zo kunt u nu een koppeling met Yuki opzetten om facturen rechtstreeks te versturen naar het Yuki-boekhoudpakket van uw boekhouder.
Om de connectie met Yuki op te zetten gaat u naar Instellingen > Integraties. Eénmaal geconnecteerd kunt u facturen één voor één of in groep verzenden naar uw boekhouder. Voor meer informatie zie deze pagina over de koppeling met Yuki.

Daarnaast kunt u bij het aanmaken van een klant nu ook controleren op de correctheid van het ingegeven BTW-nummer. De controle gebeurt langs de officiële VIES-databank dat alle Europese BTW-nummers bevat. Zo voorkomt u foute ingave en eventuele verwerpingen bij een BTW-controle. U kunt langs deze weg ook de officiële adresgegevens van uw klant ophalen en verder gebruiken. Zo hoeft u deze dus niet meer zelf in te geven.

BTW-nummer controleren

Enkele factuuropties kunt u nu ook per klant instellen. Zo kunt u de betalingstermijn, taal of munt specifiek voor een klant instellen. Nieuwe facturen die u voor deze klant aanmaakt zullen automatisch de ingestelde opties bevatten. Deze nieuwe functionaliteit is standaard niet zichtbaar; om deze module te activeren gaat u naar Instellingen > Modules en vinkt u aan ‘Klant specifieke instellingen’. Na activatie kunt u tijdens aanmaken of wijzigen van een klant de klant-instellingen wijzigen.

Exporteren van uw facturen naar Excel was reeds mogelijk. Maar nu kunt u naast het exporteren per jaar ook exporteren per maand, per kwartaal of per zelf gekozen periode. Om facturen te exporteren gaat u naar Facturen > Meer acties > Exporteren naar Excel.

Er werd ook enkele kleinere wijzigingen doorgevoerd:

  • Uitzonderlijke BTW-tarieven zijn ook beschikbaar tijdens aanmaken van een kasticket
  • Een BTW-tarief voor recuperatiematerialen werd toegevoegd
  • Het BTW-tarief margeregeling werd aangepast en facturen met margeregeling kunnen nu ook worden doorgegeven langs CodaBox
  • Om foute ingave van de postcode van de klant te vermijden zullen onterecht toegevoegde spaties nu automatisch worden verwijderd

Om bovenstaande aanpassingen mogelijk te maken werden enkele wijzigingen aan de API doorgevoerd:

  • Nieuwe optionele velden client.default_days_due, client.default_days_valid, client.default_language, client.default_currency
  • Actie invoice?send_accountant om een factuur naar de boekhouder te sturen

Vragen of opmerkingen kunt u steeds doorgeven langs de contact-pagina.