Aankoopfacturen via Peppol

Net nu de eerste herfstbladeren vallen en een nieuw seizoen inluiden, brengt EenvoudigFactureren met update 2024.3 een frisse wind aan nieuwe mogelijkheden.

In deze update zetten we de nieuwe aankoopfacturen module en het verzenden en ontvangen van facturen via Peppol in de spotlight.

Ontdek hoe versie 2024.3 je dagelijkse taken nog eenvoudiger maakt met deze krachtige nieuwe functies! 🍁

Benieuwd naar alle nieuwe features?

In onze webinar op 15/10 kom je alles te weten over de laatste nieuwe software-updates.


Nieuw op EenvoudigFactureren

Aankoopfacturen

Met EenvoudigFactureren loopt de facturatie naar je klanten op wieltjes maar je aankoopfacturen verwerken en betalen zijn natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van je dagdagelijkse administratie. Vanaf 2026 wordt Peppol de norm en zal je dus ook je aankoopfacturen via Peppol ontvangen.

Daarom introduceren we nu de nieuwe Aankoopfacturen module waar je je Peppol-facturen reeds kan ontvangen; rechtstreeks in EenvoudigFactureren. Dit maakt je administratie efficiënter, voorkomt fouten en houdt alles overzichtelijk.

Activeer de optie via Modules > Aankoopfacturen

Waarom dit je favoriete functie wordt:

  • Alles op één plek: Verwerk je aankoopfacturen zonder gedoe, samen met je verkoopfacturen.
  • Overzichtelijk en handig: Je aankoopfacturen worden automatisch gekoppeld aan de leverancier om een grip op je uitgaven te behouden.
  • Volledige integratie: Jouw boekhouding blijft altijd up-to-date, zonder verrassingen.

Met de aankoopfacturen waait er een frisse wind door je administratie! 🍂

Veilig en Efficiënt Facturen verzenden & ontvangen via Peppol 

Digitalisering is de toekomst, en e-facturatie wordt snel de standaard. Bedrijven wereldwijd, ook in ons land, stappen over op veilige en efficiënte oplossingen. Met EenvoudigFactureren en de nieuwe aankoopfacturen module ben je voorbereid op de Peppol-verplichting vanaf 2026, zodat je facturen eenvoudig en veilig kunt verzenden en ontvangen via Peppol.

Bovendien hebben we onze registratieprocedure verbeterd en vereenvoudigd, zodat je nu nog sneller en makkelijker kunt beginnen met e-facturatie.

Nog niet geregistreerd op Peppol? Stel dit dan niet langer uit en registreer je onderneming op Peppol via Koppelingen > Peppol eInvoicing.

Registreer je nu op het Peppol-netwerk via Eenvoudigfactureren

Goed nieuws! Gebruik je Peppol binnen EenvoudigFactureren? Dan zijn de abonnementskosten voor jouw account op EenvoudigFactureren vanaf nu voor 120% aftrekbaar en dit voor een termijn van 4 jaar! Deze verhoogde aftrek geldt vanaf 1/1/2024. Spreek erover met je boekhouder!

👉Nieuwe 120% kostenaftrek e-facturatie (Peppol)👈

Wat nog?

  • Faalt de verzending via Peppol door een tijdelijke technische faling dan zal EenvoudigFactureren automatisch proberen om de verzending later opnieuw uit te voeren.
  • Verwacht je klant een projectcode bij verzending via Peppol? Dan kan deze projectcode nu als extra veld op de factuur worden toegevoegd.
  • Bij het manueel exporteren van facturen kan je nu ook Peppol als formaat kiezen. Zo hebben je facturen dezelfde vorm alsof deze via Peppol werden verzonden.

Mailbox boekhouding 📬

Nu je aankoopfacturen rechtstreeks in EenvoudigFactureren toekomen kan je deze automatisch doorsturen naar de boekhouding via de nieuwe ‘Mailbox boekhouding’ koppeling.

Activeer deze optie via de koppelingen pagina en vul het e-mailadres van je boekhouder in. Je geeft een afzonderlijk e-mailadres op voor aankoopfacturen en voor verkoopfacturen.

Hiermee kan je boekhouder jouw aan- en verkoopfacturen ontvangen, precies zoals jij het wilt: handmatig of automatisch. Zo blijft het proces flexibel en afgestemd op jouw voorkeuren, zonder gedoe.

Verzend je facturen via de module Mailbox Boekhouding

Bijkomende nieuwigheden

Opgefrist

In onze voortdurende zoektocht om EenvoudigFactureren continu te verbeteren, hebben we enkele prestatieverbeteringen en verfrissingen doorgevoerd. Zoals je wellicht zult opmerken, zijn er visuele updates toegevoegd, zoals de nieuwe statusicoontjes bij de documenten. Deze aanpassingen zorgen voor een strakkere en gebruiksvriendelijkere interface.

Boekhoudersportaal bijgewerkt

Ook het boekhoudersportaal heeft enkele updates ontvangen, zoals de toevoeging van een zoekbalk waarmee je eenvoudig ondernemingen kunt opzoeken, een overzicht van de toegang per account en het activeren van klantenaccounts in het portaal. Daarnaast zijn de laadtijden versneld, wat het portaal efficiënter en gebruiksvriendelijker maakt.

Verzendingsdatum herinnering

Er werd een nieuwe variabele geïntroduceerd: %now%. Met deze variabele voeg je eenvoudig de datum van vandaag toe aan je documenten. Of het nu gaat om een herinneringsdocument of een factuur, met %now% ziet je klant direct wanneer het document is verzonden.

Het is aan te raden om deze nieuwe variabele toe te voegen in de begeleidende tekst bij Instellingen > Herinneringen zodat deze als verzendingsdatum op elke herinnering komt te staan.

POM QR-code

POM heeft een nieuw logo en een vernieuwde website! Ook de richtlijnen voor de POM QR-code en betaalknop zijn aangepast. Profiteer van de verbeterde betaalervaring!

Meerdere back-up e-mailadressen

Via Instellingen > E-mail kon je reeds een back-up e-mailadres toevoegen. Elke factuur die je verzend naar je klant wordt dan ook als back-up naar dit e-mailadres verzonden. Het is nu ook mogelijk om een lijst met e-mailadressen op te geven.

Factuurnummer met jaar achteraan

Voor de factuurnummering is het nu mogelijk om het jaartal achteraan te plaatsen. Voorheen was het alleen mogelijk om het jaartal vooraan te zetten, gevolgd door het factuurnummer. Deze nieuwe optie biedt meer flexibiliteit in het opmaken van factuurnummers. Stel het nieuwe factuurnummer (bvb. 1/YYYY) in via Instellingen > Geavanceerd > Boekjaar en jaarlijkse hernummering.

BTW-land Noord-Ierland

Noord-Ierland werd toegevoegd als “EU-land” aan de BTW-instellingen, zodat factureren naar Noord-Ierland nu ook volgens de OSS regels kunnen worden opgemaakt.

API

Om deze wijzigingen mogelijk te maken werden ook enkele wijzigingen aan de API doorgevoerd:

  • Ophalen van aankoopfacturen en leveranciers kan via /api/v1/purchases en /api/v1/suppliers.
  • Om de veiligheid van het systeem te waarborgen werd er een strengere limiet ingevoerd op het maximaal aantal API-aanvragen. Deze worden nu beperkt tot 100 aanvragen per minuut.
  • De inhoud van extra velden die zowel actief zijn voor een klant als een factuur (of ander document) worden nu automatisch overgenomen uit de klantgegevens bij aanmaak van de factuur.

Jouw voortdurende steun en feedback zijn van onschatbare waarde voor ons, en helpen ons om de software steeds verder te verbeteren.

Daar zijn we je ontzettend dankbaar voor.

Hartelijke groeten van Wim, Kiki, Jill en Arman 🙌

Heb je nog vragen of suggesties?
Je kunt altijd contact met ons opnemen via support@eenvoudigfactureren.be!