Hoe kan ik de factuurnummering opnieuw instellen voor het nieuwe jaar?

Om de factuurnummering voor het begin van het jaar opnieuw te beginnen kunt u het nieuwe factuurnummer ingeven tijdens het aanmaken van de eerste factuur van het jaar. Vul het nieuwe factuurnummer in in het veld ‘Aangepast factuurnummer’. Vanaf dan zal deze nieuwe nummering automatisch gebruikt worden bij het aanmaken van nieuwe facturen.

Hoe kan ik de status van een factuur aanpassen?

Om de status van een factuur op BETAALD te plaatsen dient u een betaling uit te voeren. Ga hiervoor naar de desbetreffende factuur en klik op ‘Betaling’. Vul het volledig betaalde bedrag in en klik op de bevestigingsknop. De status van de factuur zal nu op ‘BETAALD’ komen te staan.

Kan ik de melding eenvoudigfactureren.be op de afgedrukte factuur verwijderen?

Deze melding wordt automatisch op de factuur geplaatst als je beschikt over een gratis Starter-pakket. Met een Professional-pakket of hoger wordt deze melding niet meer weergegeven.

Is er ook een app?

EenvoudigFactureren is een web-gebaseerde applicatie die zich automatisch aanpast bij gebruik op een smartphone of tablet. Er is daarom geen afzonderlijke app beschikbaar. Wist u dat u ook een koppeling naar EenvoudigFactureren op uw smartphone of tablet kunt plaatsen? Zie hier hoe dit moet. Zo heeft u steeds vlot toegang tot EenvoudigFactureren.

Kan ik ook creditnota’s aanmaken?

Ja. Zie de pagina Creditnota’s aanmaken voor meer info.

Hoe kan ik bijkomende gegevens (bankrekeningnummer, telefoonnummer, slogan, etc) op de factuur plaatsen?

Hoe een factuur eruit moet zijn en welke gegeven erop terug te vinden zijn is voor elk iets anders. Daarom is het mogelijk om de factuur beperkt te personaliseren. Dit kan enerzijds door een logo (afbeelding) in de rechter bovenhoek te plaatsen (hierin kan bvb. een slogan verwerkt worden) en daarnaast is er een vrij veld terug te vinden bij instellingen waarin bijkomende bedrijfsgegevens zoals bankrekeningnummer en telefoonnummer geplaatst kunnen worden.

Hoe pas ik de standaard betalingstermijn aan?

De standaard betalingstermijn staat ingesteld op 30 dagen. Indien je deze wenst aan te passen ga je naar Instellingen > Opties en pas je de waarde van ‘Betalingstermijn facturen’ aan. Om geen betalingstermijn te gebruiken kunt u het veld leeg laten.

Ik gebruik een afwijkend BTW-percentage. Kan ik dit zelf instellen?

Ja. Je kunt 3 verschillende BTW-percentages opgeven. Indien je wenst af te wijken van de momenteel ingestelde waarden ga je hiervoor naar Instellingen > Opties.

Ik gebruik geen betalingstermijnen. Hoe verwijder ik deze van de factuur?

Je kunt de betalingstermijn per factuur instellen. Indien je wenst om geen betalingstermijn te gebruiken kun je deze op de factuur op ‘0’ plaatsen (bij aanmaak of wijziging). Door de betalingstermijn op 0 te plaatsen zal de factuur nooit als achterstallig worden aangeduid.

Ik werk steeds met bedragen inclusief BTW. Kan ik de eenheidsprijs inclusief BTW opgeven?

U kunt voor uw account instellen dat ingegeven bedragen steeds inclusief BTW moeten worden ingegeven bij aanmaak facturen, offertes en andere documenten alsook aanmaak artikelen. EenvoudigFactureren rekent dan zelf uit wat het bedrag exclusief BTW bedraagt. Om deze optie in te stellen gaat u naar Instellingen > Opties en vinkt u aan “Bedragen inclusief BTW opgeven”. Wanneer u deze optie aanvinkt zal deze ook van toepassing zijn bij het wijzigen van reeds aangemaakte facturen, documenten en artikelen.

Ik heb nog geen bedrijf en ben dus particulier maar zou toch een factuur moeten aanmaken. Is dit mogelijk?

Wettelijk gezien kan enkel een bedrijf facturen opstellen. Een particulier kan enkel een onkostennota (zonder BTW) opstellen. Je kunt onkostennota’s aanmaken door bij de instellingen de optie ‘Onkostennota zonder BTW aanmaken’ aan te vinken.

Kan een factuur verplaatst worden naar een andere klant?

Ja. Ga hiervoor naar ‘BIJWERKEN’ van de factuur die moet worden verplaatst. In dit scherm kan bovenaan een nieuwe reeds bestaande klant worden geselecteerd.

Tijdens het opladen van een nieuw logo krijg ik de melding dat het logo te groot is. Wat zijn de maxima?

Om de layout van de factuur niet te veel te beïnvloeden werden er maxima opgelegd aan het logo dat je kunt opladen. Ze moet het logo een hoogte hebben van 200px of minder en een breedte van 400px of minder. De bestandsgrootte kan maximaal 0,5 MB bedragen.

Wat is de uiteindelijke kost van het gebruik van deze website?

Het gebruik van de website is volledig gratis indien je kiest voor een Starter-account. Je kunt tot 10 facturen per maand volledig gratis aanmaken, beheren en versturen. Heb je meer mogelijkheden nodig? Opteer dan voor een te betalen Professional-account.

Hoe kan ik bij het automatisch aanvullen tijdens ingave factuurdetails alle suggesties zien?

Tijdens ingave van de factuurdetails zult u suggesties tevoorschijn zien komen die werden opgebouwd a.d.h.v. voorgaande facturen en de reeds ingegeven tekst. Indien u liever onmiddellijk alle beschikbare suggesties wenst te zien kunt u als factuuritem een * (=ster) opgeven. U krijgt dan een lijst te zien van alle reeds ingegeven factuuritems in oudere facturen.

Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Om de account te verwijderen ga je naar de account-pagina en klik je op “Account definitief verwijderen”. Deze actie kan niet ongedaan worden gemaakt.